KOMMANDE

När ett företag krisar - vad händer med människorna?

Projektet var tekniskt komplicerat. Men om de lyckades skulle en ny marknad öppna sig globalt. Ett misslyckande däremot skulle vara en katastrof, inte bara ekonomiskt, varumärket som de mödosamt byggt upp skulle rasa ihop som ett korthus. Branschtidningarna skulle kasta sig över dem. Inget säljer så bra som ett riktigt präktigt misslyckande. Och konkurrenterna skulle sprida verbal dynga. Kunderna skulle dra öronen åt sig. I värsta fall kunde det innebära slutet för firman.

"Tom satt ensam kvar i konferensrummet. Han såg ut genom fönstret. Snöfallet hade upphört, det hade klarnat upp, en svavelgul himmel skymtade mellan hustaken. Den sista skvätten kaffe från termoskannan smakade beskt, lika beskt som det som Allan vräkt ur sig: att han,Tom, fört firman till avgrundens rand. Samtidigt kändes det på ett märkligt sätt lockande. Att ge fan i alltihop, att låta allt fullbordas."